Vi har besökt några utvalda museum i Göteborg och Borås för att diskutera och analysera om de är lämpliga, smidiga eller intressanta att besöka med en barngrupp. Sedan ställer jag frågan VARFÖR? Ska vi ta med barnen till ett museum bara för att de ska få en uppfattning om vad det innebär att gå runt på ett museum, uppleva en utflykt, eller bör det finnas ett syfte bakom? Som till exempel att avsluta ett temaarbete på ett passande museum eller har något speciellt ämne fångat barnens intresse och varit ett samtalsämne länge. Är det då ett museum kan bli spännande att besöka?
Göteborgs Stadsmuseum
Det fanns olika utställningar på museet och den som hade ett program anpassat för barn heter Forntiden - Spåren Talar.
Personalen var trevlig och det fanns gott om plats för att hänga av ytterkläder och gå på toaletten innan start. Vi började följa rosa prickar på golvet för att att hitta det första rummet med alster och fynd från Stenåldern. I den karta som vi fick och som är barnens broschyr, visar bilder på olika saker som användes på stenåldern. Barnen har i uppgift att hitta dessa och sedan kan en pedagog eller guide berätta för barnen vad det användes till, för det var nämligen svårt att lista ut själva.
Så med hjälp av en enkel karta med uppgifter, kan då barnen ta sig runt för att upptäcka historiska fynd och få reda på fakta om svensk forntid fram till nutid.
Det finns även ett lekrum på museet som kallas barnens museum. Det var mer som en lekplats där familjerna fick ta av sig skorna och klättra på saker. Personligen så hade jag inte besökt detta museum bara för att låta barnen leka där. Jag tycker absolut att denna utställning var spännande och har om barnen har varit intresserade av vikingar en tid eller pratat om riddare så finns det en möjlighet att göra det mer konkret för barnen genom att visa hur det kunde sett ut på riktigt. En del attiraljer var lite för högt placerade för att barn inte skulle kunna se, en pall hade varit bra.
Smycken, verktyg, kläder, skor, hus, båtar och skatter från forntiden.
Detta är alster som barnen först får gissa vad de användes till genom att para ihop rätt sak med rätt användningsområde. Det var svårt för oss att gissa men häftigt att se vad som var rätt.
Brons och Järnåldern och framåt. Här ser vi riddarutrusningar och hur de utvecklats med åren. |
Svärd från Vikingarnas tid och svärd från 1600-talet. |
Såg 1700-tals människan annorlunda ut jämfört med nu eller vad hade de på huvudet och vad var det för kläder som man hade på sig? |
Hur känns det att ha på sig 1700-tals mode? |
Vad är ett dass?! bläää!!! |
http://www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet/utstallningar/aktuella-utstallningar/jordlingar/
På Världskulturmuseet erbjud också olika utställningar men den som främst var anpassad för barn skulle jag vilja kalla museum/lekrum.
Jordlingarna!
Världskulturmuseet erbjuder många olika program och de har anställda pedagoger som kan ta med barngruppen på en visning.
Denna avdelning är en fantasivärld för små och stora. Här får barnen möjlighet att fundera över hur det är att vara människa. Åter igen ett ämne som kan kopplas till ett temaarbete eller barnens frågor.
Här får barnen röra och utforska själva, de behöver inte bara titta på saker.
Mumindalen hänger upp och ner på i taket
Museet är välplanerat och det fanns gott om utrymme och bra plats för förvaring.
Hasselblad Center
En fotoutställning av en vietnamesisk-amerikanska fotograf vid namn An-My Lê. Hon utforskar och gestaltar konflikter och krig samt det militära maskineriet. |
Första intrycket, inte lämplig för barn! Just denna utställning visar hemska bilder och även om en annan utställningar varit mindre hemsk, finns det inget mer att göra än att bara titta. Det finns inga sittplatser. Här blev det tydligt att vi som pedagoger måste planera väl innan ett besök.
DIY - Do it yourself |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar