Leta i den här bloggen

torsdag 28 maj 2015

Du har huvudrollen i ditt liv!

Dramapedagogik med Gunilla Fihn (1)
Forum för yrkesrollen

Att åskådliggöra genom handling - Agera 


Dramapedagogik baseras på:
Tanke
handling
Känsla
Rummet har stor betydelse och vilka roller vi tar på oss.
Tid, rum, roll och handling är de fyra stöttepelarna för drama.
Lära i, om, genom och med Drama. 
Dessa fyra estetiska lärandeformer tillsammans är dramapedagogik och när man förstår teoribildningen, förstår man också hur viktigt det är att införa estetiska lärprocesser i förskolan.
OM dramapedagogik innefattar syftet med den estetiska process som ska ske och hur det ska genomföras.  I är en utforskande metod där lärandeformen inte riktar sig mot ett specifikt lärande och mål utan det handlar om att lära i det man gör, inget är förutbestämt. Det gör vi ofta på förskolan, barnen får experimentera med olika material och de får uppleva och agera i en roll i fiktiv handling. Detta kallas divergent lärande vilket i kort innebär att lärandet förbinds med skapande, interaktion, kreativitet och att låta barnen få ge personliga uttryck. Det är viktigt att vi pedagoger startar samtal med barnen då de får uttrycka sina budskap genom att diskutera och reflektera. MED handlar snarare om att få en djupare förståelse för drama och att lägga mer fokus på historisk fakta om drama. GENOM är lärandeformen som innebär att kontinuerligt arbeta med ett estetiskt ämne. Det leder till ny förståelse om mediet men också om en själv (Amhag, Kupferberg & Leijon 2013, ss. 130-132).


 Under denna workshop utmanades vi att ta ställning till hur vi i kommande yrkesrollen kommer möta och hantera konflikter. Vi skulle genomföra olika forumspel  som är en pedagogisk metod. Forumspelen innebar att vi skulle analysera olika autentiska konflikter som vi sedan fick träna på att möta genom att dramatisera dem själva. Konflikten innebar ett förtryck mot någon och skulle avslutas med ett eländigt slut. Min grupp dramatiserade vår konflikt från början till slut. Sedan skulle vi gestalta samma spel igen och de som satt publik var passiva medskapare som nu fick lov att bli aktiva medskapare under spelets gång genom att avbryta, byta ut en av oss och gå in istället. Den personen förändrar hela förloppet genom att ändra den rollens förhållningssättet och bryta förtrycket. Spelet tog då en helt ny riktning.

Denna metod var lite svår att förstå i början. Jag som inte är van att gestalta på detta sätt, undrade vad syftet var. Men när vi hade spelat upp alla gruppers konflikter och sett hur man faktiskt kan lösa problem beroende på förhållningssätt, blev det mer konkret. Det var syftet, att förstå vikten av vårt förhållningssätt. Vi tränades inför möten i vår framtida yrkesroll. Målet var att få den aktiva medskaparen men även åskådaren, att bli medvetna om våra egna tankar och värderingar. Det är en viktig del i vårt ansvar i vår yrkesroll.

Du har huvudrollen i ditt liv! (Katrin Byréus)

Andra former att uttrycka sig på inom drama:
forumteater - färdig produkt
statyteater
osynlig teater



Historien om någon är en bok som väcker nostalgiska känslor hos mig. Jag älskade denna bok som barn och ville läsa den om och om igen. Väcker den lika stort intresse i din barngrupp kommer här en vidareutvecklad ide till bokens handling. 
Ni har läst boken många gånger och barnen tycker det är lika spännande varje gång man bläddrar och följer den röda tråden genom huset för att till slut upptäcka vem det är som har gjort alla bus och sedan gömt sig. 

Gör om boken till verklighet och leta fram ett nystan som ni sedan rullar ut på förskolan. Under, över, genom saker där ni stöter på mystiska fenomen för att äntligen hitta den som tagit garnet och gömt sig. Låt fantasin flöda. barnen kommer tycka att det är jätte roligt! Den radikala estetiken bör synas och ingå i förskolan vilket innebär att barnen själva får bestämma över sitt skapande och bearbeta sina frågeställningar för att kunna skapa mening i vad de upplever (Amhag, Kupferberg & Leijon 2013, s. 128).

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010s. ) redogörs för att varje barn ska få möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och förmåga att förmedla upplevelser, tankar i drama. Samt kroppsuppfattning.



Det är viktigt att pedagogerna och barnen har roligt tillsammans när vi upplever och lär. Vissa barn behöver mer nya utmaningar och andra mindre, återigen måste jag som pedagog var lyhörd (Lpfö 98 rev. 2010, s. 11). När vi ser till så att alla barn får många möjligheter till upplevelser så inspirerar det leken. I leken kan barnen uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter samt lösa problem (Lpfö 98 rev. 2010, s. 6).


Samlingsförslag:
På promenad med....
- Kropp och tanke

Övning 1: Rör dig fritt i rummet till olika instruktioner, till exempel, rör dig långsamt, fort, lågt, skumpigt...
Övning 2: Spegeln, arbetar i par två och två, härmar varandra.
Övning 3: Trollkarlens hatt, En person har maktrollen att förvandla de andra till vad den vill.
Övning 4: Avslappning, dämpa ljuset, lugn musik, spänn musklerna och slappna av

Gunilla Fihn menar att jag som ledare ska:
- Beröra vid gruppindelning
- Vara deltagande men samtidigt inte
- Förklara kroppsligt, genom att visa med hela kroppen


Referenser:

Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *