Leta i den här bloggen

torsdag 28 maj 2015

Basiskt och Surt flög fallskärm!

Navet en gång till!

Den här dagen var åter igen en givande och spännande dag med många nya intryck och kunskaper. 

Sammanhang
Känslor                                                                 Dokumentera
                          Kemi
Reflektera
Uppleva
Intryck

Erfarenheter
                                              Frågor

                              Analys
Fysik
Uttryck
Kreativitet
Reaktion

                           Språk                                       Kunskap



Använd rätt begrepp redan från början, varför förvirra barnen. Om du bakar med de allra yngsta kan det lätt bli så att man försöker förenkla begreppen genom att "be att få den det lilla måttet eller den stor bunken". Det är bra matematiska begrepp som också behöver uttryckas men samtidigt kan det vara bra att redan från början förklara att det ska vara "två deciliter mjöl i bunken som rymmer en liter. Genom att använda korrekta begrepp tidigt innebär att barnen inte senare behöver undra varför man helt plötsligt kallar det "lilla måttet" för "decilitermått". Förstår du poängen?



En AHA - upplevelse har du nog många gånger varit med om, och visst är den faktiskt lite rolig och givande?
Vi fick många AHA-upplevelser under besöket på Navet. Anna Gunnarsson (1) visade oss runt på alla avdelningar med olika inriktning innan vi började arbeta. Idag fick vi genomföra enkla experiment inom Kemi och Fysik. Jag säger enkla för att ingredienserna och materialet är ofarliga, billiga och lätta att få tag på men själva experimenten i sig, är på avancerad nivå.  
H2O - Vatten   

Viktigt att komma ihåg grundregeln i Kemi - Du får aldrig smaka! (Tråkigt men i experiment med mer kemiska ingredienser kommer ämnen att vara giftiga så det är lika bra att förbereda sig på detta).

Vad ni bör ha i ert experimentskåp är:
  • Diskmedel (Löser fett och sänker ytspänning)
  • Olja (solrosolja har minst färg, därför bra i färg experiment)
  • Citronsyra (Surt)
  • Bikarbonat (Basiskt)
  • H2O (kommer ut ur vattenkranen för er som inte vet vad det är)
  • Brustabletter (Basiskt och surt på samma gång)
Vad händer om man
 släpper ner en mint-mentos
 i en coca-cola flaska? Testa;)

Bikarbonat
+
Citronsyra
+
H2O (vatten)
=
CO2 (koldioxid)


Boktips!
Tunda och Triton är en bok som riktar sig till barn från 4 år och uppåt och deras nyfikna vuxna som gillar att experimentera och undersöka hur saker och ting fungerar. Boken är skriven av Anna Gunnarsson.
Annas första bok heter Bertas experiment, som har gjort succé. Den är skriven speciellt för barn i åldrarna 4-8 år. Tanken är att väcka barnens intresse för kemi och naturvetenskap redan när de är i förskoleåldern.
Varje kapitel i boken innehåller en fristående saga om Bertas upptåg. Kapitlet avslutas med ett experiment som är lätt att genomföra. Alla ingredienser som behövs går att handla i en vanlig mataffär.
I boken trycks särskilt på vikten av att också tänka på miljön. 



Bildresultat för russinhissen
Dessa tre böcker redogör för jätteroliga experiment med fakta som berikar barns kunskaper om naturvetenskap. De ger inspiration vid idétorka. 

t barnen fylla ett stor balja med snö och låt stå inomhus eller utomhus, vad händer med tiden och hur ser det ut efter några dagar?

F i s s a f t:
Strimla rödkål och lägg i en påse, sedan in i frysen över natten. Ta ut rödkålen och lägg den i varmt vatten. Färgpartiklarna i kålen har fryst för sig och kommer nu att lämna kålen och färga vattnet lila. Sila sedan bort all kål och spara saften. Lukta nu på det om du vågar?!

Häll nu citronsyra i fissaften och se vad som händer. Den blir ROSA!


 I vissa rör är vattnet basiskt och i vissa är det surt. Se vad häftigt det blev när vi droppade i fissaften i de olika rören. Vi tävlade om vem som kunde skapa mest färger i ett rör, som flest fick nog vi fyra olika färger.

Tänk på att det viktigaste är att låta barnen uppleva och ställer de inga frågor kanske du ska lämna de där och då;) Låt dem vara!
I röret är det citronsyra och när vi hällde i bikarbonat bildades koldioxid, den måste upp till ytan, därför bildas små bubblor som flyter upp.

Vi gjorde samma sak igen fast nu är det olja i också. Det blir trögare för koldioxiden att flyta upp. Den tar med sig bubblorna upp till ytan och sedan trillar de ner igen. Det blev en LAVA lampa!

Ett roligt och fint experiment kan var så enkelt som att placera något högt på ett stort papper och sedan låta barnen hälla olika färger efter varandra mitt uppe på. Se själva hur fint det blir.
Fysik. En plastpåse, ett snöre och en figur (leksak) som vågar hoppa med fallskärm.
Här fick vi prova oss fram många gånger för att få en fungerande fallskärm. Vi klippte och klippte, knöt och tejpade. Till slut föll den långsamt ner istället för att störta. Detta utmanar många utvecklingsnivåer hos barn, dels ger den kanske en AHA - upplevelse,utmanar samarbetsförmåga, konstruktionsövning, reflektion.
Även matematisk förståelse för rum, läge, förändring. Att skapa en fallskärm helt från början utmanar barns problemlösningsförmåga. Uppgiften avslöjar många fysikaliska fenomen som förhoppningsvis blir roliga upptäckter för barn (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).



Referenser:

(1) Anna Gunnarsson. Workshop Navet. 2015-02-24.

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *