Workshop med Carina Mattson (30 års erfarenhet)
En föreläsning/workshop fulle med inspiration! Carina hade med sig ett enormt utbud av material att arbeta med som går att koppla till matematik. Bryt gamla mönster!!!!!!
Helt vanliga leksaker och attiraljer från skogen, det är inte svårare än så.
Här har vi en mat&sov - klocka som barnen har skapat. Det sitter bilder på aktiviteter till varje klockslag. Den ger barnen förståelse för tidsperspektiv och med hjälp av samtal kring klockan kan barnen lättare hantera och komma ihåg rutiner och dagens aktiviteter. Det räcker med att ha timvisaren kvar på klockan. När ska jag gå hem? är en vanlig fråga på förskolan och klockan kan vara till hjälp att ge barnen en bättre uppfattning om när det är. Använd foton på barnen om det behövs. Klockan kom att bli en källa och inspiration till mitt didaktiska material.
Vem visste att man kan skapa en SPIRAL utav ett äppelskal??
När man studerat spiralen går det ju att äta upp den också. Gott.
Helt vanliga träkulor med hål igenom kan användas till så mycket. Röstning (antal)!På den vänstra bilden är ett stapeldiagram, vilket också betyder matematik på hög nivå. Räkna tillsammans när kulorna släpps ner i plaströren. Barnen kanske har flera olika förslag på lekar och behöver en rättvis framröstning av en lek, då är denna metod jättebra att använda, demokratisk och matematisk. Resultatet ska redovisas!
Plaströren är beställda från Nordbergs Tekniska och är inte för dyra.
Kulorna kan även användas till att visa ett cirkeldiagram efter en framröstning. Trä kulorna på ett snöre vid röstning, olika färg för olika val. Forma sedan snöret till en cirkel. Barnen får då på en konkret sätt se vad som fått flest röster och färst (minst) antal röster. Man kan öva på att rösta anonymt och dolt eller inte. Vad kan man rösta om? fråga barnen. Fruktsallad kanske, om lucia, att gå till skogen eller vara kvar på gården, bokval. Det är viktigt att som pedagog förklara stegvis vad de gör och att använda rätt begrepp. Samt att anpassa till ålder.
Hur många kottar behövs för att kunna lägga runt en hel kropp? Samarbeta.
En vacker, färgglad halsduk kan även förvandlas till en färgkarta, spring och hämta en sak som har samma färg som på halsdukens randiga färgskalor. Färger i olika nyanser som kan kopplas till årstiderna, vår, sommar, höst och vinter.
Naturvetenskap/matematik. Experimentera är roligt och kan vara så enkelt som att du bara behöver ett äpple och kartongbitar från ett mjölkpaket en träpinne. Vips! så har du en äppleljul.
TIPS! Det kan vara givande att starta med en ingång till nya aktiviteter. Börja till exempel med att läsa en saga innan eller illustrera som teater, barnen kan delta i sagan med egna roller. Sedan går ni vidare i projektet. Barnen kan få ett uppdrag att lösa!
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. ) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn
tillägnar sig matematiska begrepp i konkreta, utforskande situationer där de
även får möjligheten att utveckla sin förmåga att uttrycka, urskilja och
förstår sambanden mellan begreppen.
Carina visar en bensinmack som barnen har haft som önskemål. På en utav förskolans väggar har föräldrar hjälpt till att samla in material och hängt upp på väggen. Barnen leker ofta här. Cyklar är bilar eller motorcyklar och det är jätte roligt att köra fort. Varför inte start en övningskörningskurs, uppkörning och dela ut körkort till barnen. Sedan är de färdiga för en tur på cykeln i samhället (med hjälm). Det kan bli en utflykt och barnen kommer garanterat att älska cykelfärden. Ta en fika på en gräsplätt och öva sedan vidare på att köra i backar, på plan mark, skapa friktion och köra med hög fart.
Utomhusaktiviteter är perfekt!
MÅLA
POMPERIPOSSA VATTENLEK
FÅGELLÄTEN
KIMS LEK
Leta efter former och mönster, räkna antal. I naturen kan fantasin flöda. Barnen jämförelser och upplever, språket stimuleras när barnen kommunicerar i leken. De får möjlighet att reflektera över vad som sker och uppskatta mängder, glädje, kreativitet, variation, problemlösning, gissa, se samband, logik, klättra ger kroppsteknik. Matematik sker överallt och finns i allt.
I Läroplanen
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.11) redogörs för att barn ska uppleva att
det är roligt och meningsfullt med nya erfarenheter samt att det får möjlighet att
ställas inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter.
Barn ska även stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling. Barn tankar
och idéer ska tas tillvara. Barn har rätt att utveckla sin förmåga att använda
matematik för att undersöka, reflektera och träna på problemlösning.
Ha alltid en färdigpackad väska som lätt går att ta med sig ut. I den ska det ligga insektsburkar (sug in insekten), förstoringsglas, vattenfärg (måla på träd, stenar, kottar). Penslar, kikare, kamera (ta kort på vårtecken), snöre, sax (för att skapa), byggklämmor, sekatör, plåster, Ipad, växtpress och en vaxduk. Ta med en skrinda till skogen! De pressade växterna kan man laminera. Bilder på fåglar kan lamineras och hängas upp ute på gården. Laminera bilder för att barnen lättare ska kunna sortera i förrådet. Rätt sak på rätt plats. Laminera böcker och häng upp ute på ett rep.
Lista på konkreta förslag utomhus som inomhus:
Sjung kring brasan! lek lek lek
Fem fina fåglar...
Jag öppna fönstret och tittar ut, hej vädret här är jag...
Nyckelpigan (prickar)
Snigeln (spiral, hus, skal eller ej)
Myrstacken - studera, återskapa den, leta fakta om myror.
Upptäck - Stor sten, liten sten. Runt blad, långt blad. Barr två och två, eller bara ett.
Skapa ett STORT spindelnät med en spindel i uppe i taket.
Bygg plant, bygg på höjd.
Skapa ett vindspel.
Leta ägg i skogen.
Lek bockarna Bruse utomhus och lotsas att en trästam till exempel är bron.
Följ ett superlångt rep, gå över, under, genom saker på gården eller i skogen.
Slå en stor mjuk tärning och gör något fysiskt så många gånger som tärningens prickar visar.
Skapa loppor med olika syfte, uppgifter med geometriska former, matematiska begrepp, används kroppen.
Gör egna burkar med olika innehåll och skaka för att gissa vad det är i. Vatten, sand, stenar mm.
Lek - Vad ska bort? sortering, jämförelse, urskilja)
Måla en hopphage på gården (kroppsuppfattning)
Gör egna burkar med olika dofter, kryddor till exempel. (sinnena)
Gissa mönster
Bygg en koja med tygklämmor.
Sagopåsar med figurer i, skapa olika stationer i skogen. Till exempel Gullock.
Lägg ett papper på ett föremål och rita med krita över. Gör en utställning av bilderna.
Leta upp en kompis som är lika lång.
Hammare och spik.
Måla en vägg med blackboardfärg och ha som griffeltavla utomhus.
Plantera kärnor och frön.
Skapa en växtväv och en skräpväv.
Måla på stenar, lacka dem och ha en utställning.
Häll lite diskmedel i stuprännan och blås bubblor.
leta mask och bygg hus åt dem med jord och löv.
har ni ett större planteringsland, lägg stenar som en gång emellan så barnen kan gå och se processen närmre.
Köp en fjärilsbur (Ikea). Finns att köpa på nätet. Larv, gissa, puppa, gissa, fjäril, fria den.
Du finner matematik i allt!
Gården:
Får ni tillfälle att planera en helt ny utegård någon gång så tänk på att få till kullar, slingriga vägar, naturliga färger (för sinnena), stora rör att krypa i och gömma sig i, pilkoja eller piltunnel, planteringsyta, träd, blommor, kryddor, bär, sandlåda, vattenpump, buskash. Carina Mattson(1) har varit med och planerat en förskolegård och ger tips på detta.
Vintern:
Ta in snö och se vad som händer med den.
Bygg en iglo med iskuber som ni har fryst i mjölkkartonger. Bygg med slask.
Hittar ni spår i snön? Para ihop spår och djur.
Det är viktigt att inte glömma utvärdera aktiviteter. Vad tyckte barnen var roligast? Dokumentera tillsammans med bilder på en tavla. Ställ frågor som - Hur tänkte du? Visste du? Hur kunde vi gjort istället?
Referenser:
(1) Carina Mattsson. Workshop Matematik. Högskolan i Borås. 2015-03-13.
Läroplan för förskolan Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar