Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga,
matematiska och estetiska lärprocesser.
• förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
• redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än
svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.
• redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och
förebygga kommunikativa svårigheter.
• självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska
lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material
med fokus på barns lärande.
• tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns
utveckling.
• kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för
den kommande yrkesrollen.
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda
källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.
• kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Välkommen till min blogg! Denna blogg startades under min utbildning till förskollärare. Här delade jag med mig av mina upplevelser och reflektioner under en termin. Den kursen heter Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Nu är jag äntligen examinerad förskollärare och kommer att fortsätta uppdatera denna blogg med tips och inspiration för mig själv, alla andra verksamma inom förskolan men även för familjer. Enjoy!
Leta i den här bloggen
måndag 2 mars 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar