Leta i den här bloggen

fredag 23 januari 2015

Textil workshop med Eva Wahlström

I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, ss. 9-11) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn får möjligheter att utveckla förmågor att skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Barnen ska stärkas och lyftas för att utveckla tillit till sin egen förmåga samt självständigthet. det är viktigt att presentera nytt material och nya tekniker på ett genomtänkt sätt för att barnen ska uppleva att det är roligt och meningsfullt att erövra nya kunskaper.


Idag fick vi ett roligt och spännande tillfälle att få prova på att tolka och uttrycka oss med hjälp av broderi och textiltryck. Textiler är ett fantastiskt material som går att använda till mycket och som även kan bli väldigt roligt om det inte är för styrt. I första uppdraget skulle vi i små grupper tolka en dikt för att sedan illustrera våra tankar med hjälp av nål och tråd. Vi valde att samarbeta på så sätt att alla fick brodera samtidigt och med fria händer sy våra bilder vi skapat inom oss. Vi diskuterade vad vi tänkte när vi broderade och det är en språkstimulerande övning för barn, att få uttrycka sina tankar och idéer i from av denna teknik. Men också få lyssna och ta del av hur andra barn tolkar och reflekterar (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).

Uppgiften vi fick av Eva Wahlström (1) är bara ett förslag på hur vi kan skapa ett sammanhang mellan våra egna tolkningar av en dikt för att praktiskt illustrera dem med detta material. Tekniken broderi går att använda på många sätt och till många ämnen beroende på vad syftet är. Det kan bli spännande att få prova på en annorlunda metod att få uttrycka sig med, och inte alltid bara rita med penna och papper. Detta är även ett material som jag anser går att använda både inomhus som utomhus. När man är utomhus tror jag att det är lättare att få inspiration till skapande.

Andra uppgiften var att få experimentera med olika metoder av textiltryck. Här fick vi använda oss utav händerna om vi ville och blanda färger på valfritt vis. Jag valde att måla på papper och sedan trycka bilden på tyget. Jag testade att krama tyget hårt med färg på händerna för att se om det blev något spännande mönster. Jag hittade räfflat papper som jag målade på och trycker på tyget vilket gav ett häftigt resultat.



I en barngrupp kan denna teknik användas på många spännande sätt och bli otroliga skapelser. Det är ett estetiskt uttrycksmedel som kan bli en aktivitet under ett temaarbete förslagsvis. Om en barngrupp samtalat mycket om naturen och upplevt den med alla sinnen tror jag detta är en rolig teknik att få sammanfatta naturens innehåll och kanske vad man tycker bäst om i den. Med fria händer kommer barnen att hitta sina idéer på hur de ska trycka sina bilder kanske någon väljer att måla på ett löv att trycka på en T-skirt. Vilka diskussioner det kan bli om färgval och storlek men också tankar kring skapandet.
Jag är inspirerad och kommer definitivt låta barnen få tillgång att uttrycka sig med hjälp av dessa tekniker. Jag tror dessutom att det är ett utforskande arbete som många minns eftersom de är lite annorlunda, spännande och de går att spara.





Referenser:




(1) Eva Wahlström. Textil workshop. Högskolan i Borås. 2015-01-23.




Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

1 kommentar:

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *