Leta i den här bloggen

måndag 26 januari 2015

Didaktiska aspekter på olika material

Lena Lyckeståhl (1) är en inspiration i sig själv och när vi har haft föreläsning med henne går jag alltid därifrån med ännu mer motivation och jag brinner ännu mer för det uppdrag vi har framför oss. Jag längtar till jag får komma ut i verksamheten på riktigt och prova på alla mina idéer med barnen eftersom jag tycker det är så roligt att upptäcka genom det estetiska.
På denna föreläsning redogjorde Lena vad ett didaktiskt material är, men jag gick inte dit med ett frågetecken om vad det är, utan en efterfråga på inspiration och idéer. För mig är ett didaktiskt material en inlärningsform med en avsikt att skapa ett sammanhang för barnen, ett innehåll som bygger på intresse och där samtalen går att gestalta med hjälp av verktyg och olika tekniker. På så vis tror jag att det skapar ett meningsfullt utforskande och det är ingången till att vilja lära sig. Eftersom vi inte har några krav på vad barn SKA lära sig, så har har vi ett privilegierat yrke att få fånga ögonblick med barnen där de själva finner intresse. Detta leder till informellt lärande och det anser jag är lika viktigt. Nyfikenhet är också en ingång till lärande.

På föreläsningen fick vi i grupper ett tillfälle att diskutera hur detta material kan användas. Vilka kunskaper kan de bidra till och hur kan de anpassas efter ålder och behov. Vi  Kom på förslag som att draken går att gömma under en mugg och barnen får gissa genom att säga siffran de tror, det går att avancera genom att addera och subtrahera för att gissa rätt siffra. De går att stapla efter ordning av siffror och samarbete kan  bli en övning här. Draken i sig är en figur som kan tala med barnen och fånga deras intresse.


Detta är bilder från förra våren vid Påsk då barnen läst ett brev där det stod att kvastfabriken i Luleå hade lagt ner så häxorna hade inga kvastar att ta sig till BlåKulla på. Barnen ville absolut inte att häxorna skulle vara kvar så de började bygga egna maskiner som häxorna kunde komma och hämta istället. Med ett enkelt material men utan en färdig mall skapade barnen fantastiska verk.

Det roligaste som finns är att spinna vidare på samtal som barn har startat genom att söka svar på något de undrar över. Det kan ske när vi läser en bok tillsammans och ett ord dyker upp som barnen inte är bekanta med "skyskrapa". Tillsammans blir då ett ypperligt tillfälle att ta reda på vad det är för något. Med hjälp av digitala hjälpmedel, böcker och bilder få kanske barnen ytterligare idéer om att bygga en egen skyskrapa. Märker vuxna att barnen visar mer intresse och vill veta mer kanske detta leder till att man tillsammans bygger en hel stad som inleder till nya samtal och reflektioner. Val av material är inte de viktiga här utan vem som får välja material och vad det används till. Låt oss säga att vi är tillåtande pedagoger, så barnen får använda nästan vad de vill för att skapa sin stad med oss pedagoger som medforskare och medhjälpare. I samspelet får vi kunskap som bidrar till att ge barnen ett sammanhang byggt på deras motivation, intresse och lek. Om vi följer upp barnens intressen och nyfikenhet samt visar intresse själva kommer vi att ge barnen så mycket mer. Därför måste vi reflektera över vår barnsyn och vi måste välja att se det kompetenta barnet, ALLTID!


I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 15) redogörs  hur arbetslaget ständigt ska kommunicera med barnen för att ge dem inflytande i verksamhetens planering. Det barnen upplever är intressant, meningsfullt och roligt ärdet vi ska fokusera på.


Den fysiska miljön är viktig och det glömmer jag av ibland att reflektera över men Lena Lyckeståhl påminner om vikten av en väl planerad förskola och varför vi ska utvärdera miljön. Det ska finnas ett syfte bakom det vi gör och det vi dokumenterar med material på väggar och hyllor. Vad vill vi att barnen ska lära sig utav det vi framställer med eller utan dem?
Vad vill vi uppnå, vad är syftet?
Varför ska barnen lära sig detta?
Vem är det som ska lära?  
När ska man lära?
Med vem ska man lära?
Var ska man lära?
Vem bestämmer lärandet?

Referenser:




(1) Lena Lyckeståhl. Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås. 2015-01-26.



Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


2 kommentarer:

  1. Kommer att tipsa mina kollegor att läsa detta bloggarkiv inför vår nya förskola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tog dig tid att läsa och för alla kommentarer!! Va roligt att det gav dig något:) tipsa gärna fler;)

      Radera

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *