Anna Gunnarsson (1) tog emot oss och visade oss runt på alla avdelningar. Hon är också en inspirationskälla som motiverade mig till mitt blivande yrke och allt vad de innebär när det gäller att utforska och upptäcka med barnen. Första uppgiften vi fick vara observera vilka estetiska uttrycksmedel de använt på centret. Även vilka olika typer av material de använt sig utav och hur de valt att placera det. I grupper skulle vi sedan skriva ner allt som vi kom på och diskutera fram vilka material eller uttryckssätt som vi anser förskolan behöver fokusera mer på att införa eller tänka på.
- Jag noterade olika textilier på väggarna bland annat för att dämpa ljus och ljus, ge effekt och med genomtänkt design.
- Det är olika storlek på allt, en del är i verklig storlek för att skapa verklighetsuppfattning och en del är små.
- Uppfinningar och andra material eller illustrationer var placerade både högt och lågt. Det skapade en känsla av spänning och nyfikenhet.
- Vart jag än gick så fångade något mitt intresse och jag ville gå närmre för att känna, trycka, lukta, gå in i osv.
- De olika avdelningarna är välplanerade och de skapar ett sammanhang. Till exempel så finns det ett uppbyggt riktigt kök med allt vad ett kök innehar och det är allt från elektronik teknik, fysik, kost, vart kommer vattnet i kranen ifrån?
- Belysningen ser man också att den är välplanerad att skapa stämning till rätt områden. Skuggor bildas, starkt ljus, svagt ljus, det är fint och engagerat vilket jag tror gör oss intresserade.
- Experiment av alla dess slag inom de olika naturvetenskapliga ämnena. Det är roligt och spännande att prova.
Här är det meningen att vi ska röra och inte bara titta. Det är barnanpassat....råkade jag skriva nu, men kom på att det är anpassat för vuxna med eftersom vi också blir nyfikna på att röra allt.
Vi fick en föreläsning om plast som är framställt av olja och därför innehåller ofta farliga ämnen. Vi fick reda på vilka typer av plast man borde använda och inte till hushållsartiklar. Väldigt intressant men också hemskt eftersom det gör så mycket skada, framförallt i våra vatten och havet.
Dagens nästa uppdrag blev att skapa två olika produkter av återvunnet papper eller plast. Vi fick inte blanda olika material eftersom den skulle gå att återvinna som ett material. Det färdiga alstren skulle visa var sitt budskap som borde fånga uppmärksamhet i världen med tanke på människans föroreningar och dess konsekvenser. Detta är ett jättespännande och viktigt ämne att samtala med barn om. Ett temaarbete om hållbar utveckling kanske skrämmer många pedagoger i brist på fantasi eller på hur man kan skapa ett sammanhang och förståelse. Det är bara att gå till navet så får man inspiration!
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) redogörs för att varje barn ska få möjligheter att utveckla intresse och förståelse för naturens olika skretslopp och hur vi tillsammans påverkas dessa samt att vi alla har ansvar ett ansvar att vara rädda om vår jord. Barnen ska erbjudas tillfällen att få kunskaper om naturvetenskap och samband i naturen samt om växter och djur. Konkreta situationer och samtal tror jag är en föruttsätting för lärande.
Vatten är så spännande! Och tänk vad man kan skapa med plastpåsar! |
Polyester och Akryl är ett tygmaterial som är tillverkat av plats och plast framställs av olja. man kan istället för att köpa nytt gå till en sekond hand butik eller köpa kläder med återvunnen polyester. Då kan den vara framställd på PET-flaskor eller gamla polyesterkläder. Detta innebär att man då återanvänder den råolja som en gång tagits från naturen. BÄTTRE VAL! DET ÄR DITT VAL!
I vilken ordning på tidslinjen bryts dessa partiklar ner och sprids så vi inte längre kan se dem med blotta ögat? Navet - "Ingenting försvinner, allt finns kvar, det bara sprids". |
Bilden ovan var en övning för att se om vi klarade att lista ut hur långsamt/snabbt dessa saker bryts ner. Rätt ordning: Apelsinen bryts ner först, sedan tändsticksasken (den innehåller ingen plast) efter de fimpen, längre tid ta de för mjölkförpackningen, sedan tuggummi, aluminiumburken, plastflaskan och längst tid tar det för glaset, vilket var en extrem lång tid. Vi hade alla rätt förutom att vi vänt plats på fimpen och mjölkförpackningen. Den har plast på insidan och tar därför längre tid.
Sammanfattningsvis fick jag mycket ny kunskap med mig från denna workshop och blev mer medveten om vilket ansvar vi har när vi gör våra val gällande konsumtion och återvinning. Vi vuxna måste börja tänka och handla först för att kunna bli förebilder för barnen!
Genom att genomföra konkreta, naturvetenskapliga experiment och starta samtaol och diskussioner kring det barnen gör, kan vi utveckla deras förståelse för vårt ansvar över vår påverkan på miljön. Att våra handlingar ger konsekvenser ( Lpfö 98 rev. 2010, s. 12).
En panoramabild från Navet www.navet.se
Referenser:
(1) Anna Gunnarsson. Workshop Navet. Navet i Borås. 2015-01-28.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
|
Mycket intressant läsning!
SvaraRaderaSkrämmande oxå!