Leta i den här bloggen

fredag 20 februari 2015

Textil som pedagogiskt redskap

Tovning och andra spännande textila tekniker...

Den här workshopen blev inställd men eftersom vi i en tidigare kurs fått prova på tekniken tovning så har jag ändå några alster att redovisa och skriva om. 
Tovning är en mycket gammal teknik som går att använda på många olika vis. Tovad ull är ullfibrer som bearbetas med hjälp av varmt såpvatten med häftiga rörelser för att skapa en sammanhängande massa. Jag lägger vikten vid handarbete och inte att överföra traditioner. Att presentera handarbete av olika slag för barnen ger möjlighet till nya upptäckter och skaparglädje. Det kreativa arbetet stimulerar deras tillit till egen  förmåga och skapar en känsla av tillfredsställelse. I samband med temaarbeten kan tovning användas som teknik för att illustrera projektets handling. Istället för en färdig produkt att härma har barnen en chans att relatera till tidigare samtal inom temats ramar och kan sedan skapa efter egna idéer och tankar. Det är viktigt att pedagogerna är med som stöd och deltar själva. I slutändan behöver vi uppmuntra till att alla ska vara nöjda med sina prestationer och det vi skapat. Små barn kan också tova ull, det är ett rogivande handarbete som kan pågå länge. Ett vidareutvecklat projekt skulle kunna vara att man tillsammans med barngruppen besöker en gård med får för att ta reda på vart faktiskt ullen kommer ifrån från början. En annan utvecklande uppgift kan vara att låta barnen karda ullen och beskriva för barnen vad som händer med ullen när den kardas. Antingen så köper man in materialet eller så tar förskolan kontakt med en fårbonde som är villig att bidra och hjälpa till (Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu, 2010, ss. 17-19).

Textil som pedagogiskt redskap bidrar även till upptäckter och färdigheter inom naturvetenskap, matematik och språk. Vart kommer ullen ifrån? Hur reagerar den i väte, sjunker den eller flyter den? Hur luktar den? Samtalen kring de barnen gör tillsammans med engagerade vuxna stimulerar språkutvecklingen. Att få in matematik i de olika teknikerna sköter sig av sig självt. textiltryck, tovning, broderi, korsstygn, symaskinsarbeten, mönster, vävning, lapptäckes-sömnad, färgning av textil är bara en bråkdel av allt man kan göra med textil.  I dessa praktiska arbeten ingår matematiska problemlösningar och de kräver ett logiskt tänkande. barnen får möjlighet att erövra de grundläggande principerna, hur stor är skalan?

Dessa olika tekniker som verktyg tränar förmågan till problemlösning och skapar samtidigt ett samband mellan fantasi och kreativitet (Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu, 2010, ss. 1-4).


Elsa Beskows "Pelles nya kläder" är en klassisk bok med bilder och historia som beskriver bearbetningen från ull till kläder.
  


Ett grytunderlägg. En boll med lager av olika färger på ullen som jag sedan klippte till en blomma. En strut.


I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 11) redogörs för att arbetet i förskolan ska genomföras så att barnen upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker. Barnen ska få ställas inför utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper samt stärka barnens tillit till den egna förmågan. Pedagoger ska utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik.

Förberedelser inför tovning.

Referenser:

  • Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket 
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *